איך לפתוח חנות אינטרנטית?

יצירת אתר איקומרס
בעידן הדיגיטלי של היום, פתיחת חנות אונליין לעסק או למותג האישי שלכם היא חיונית כדי להגיע לקהל רחב יותר ולבסס נוכחות מקוונת. פתיחת חנות וירטואלית יכולה להיראות כמו משימה מרתיעה ומורכבת, אבל עם ההדרכה והכלים הנכונים, זו יכולה להיות חוויה פשוטה ומתגמלת. בין אם אתם מחפשים לפתוח חנות באינטרנט שתמכור מספר מוצרים בודדים ובין אם אתם מתכוונים לפתוח אתר מכירה של עשרות או מאות מוצרים, ישנם מספר צעדים חיוניים שעליכם לבצע כדי להתחיל ברגל ימין. במדריך זה נדריך אתכם בתהליך פתיחת חנות אונליין, החל מבחירת שם דומיין ושרת אחסון ועד לעיצוב והשקת האתר שלכם בפועל. בעזרת טיפים אלה, תהיו בדרך לפתיחת אתר מכירות מקצועי ואפקטיבי שיציג את המותג שלכם ויחבר אתכם לקהל היעד שלכם.

בשלב הראשון: פתיחת חנות אונליין - לפני הכל - הכנת אסטרטגיה עסקית

הכנת אסטרטגיה עסקית היא שלב קריטי בתהליך פתיחת חנות אינטרנטית. חיוני שתהיה לכם הבנה ברורה של המטרות, קהל היעד והתחרות שלכם בדיגיטל עוד לפני שתתחילו בתהליך פתיחת חנות באינטרנט. אסטרטגיה זו צריכה לשמש כבסיס לאתר שלכם ותנחה כל החלטה שתקבלו מהעיצוב ועד לתוכן.
אחת הסיבות העיקריות לכך שאסטרטגיה עסקית היא חיונית היא שהיא עוזרת לכם להגדיר את המטרות והיעדים שלכם. עליכם לזהות מה אתם רוצים להשיג עם האתר שלכם, בין אם זה כדי להגביר את התנועה, להגדיל את המכירות או להגביר את המודעות למותג. על ידי הצבת יעדים ברורים, תוכלו לפתוח חנות באינטרנט המותאם לצרכים הספציפיים שלכם ועונה על הצרכים של קהל היעד שלכם.

מרכיב קריטי נוסף באסטרטגיה עסקית הוא זיהוי קהל היעד שלכם. אתם צריכים לדעת מי הלקוחות האידיאליים שלכם ומה הם מחפשים באתר. על ידי הבנת הצרכים של קהל היעד שלכם, אתם יכולים לפתוח חנות המותאמת לצרכים ולהעדפות שלהם. זה יעזור לכם למשוך ולשמר מבקרים ולהגדיל את הסבירות להמרות. אסטרטגיה עסקית גם עוזרת לך לזהות את המתחרים שלכם וכיצד לבדל את עצמכם מהם. אתם צריכים לחקור את האתרים של המתחרים שלכם ולזהות מה הם עושים טוב ומה אתם יכולים לשפר. זה יעזור לכם לענות לשאלה איך לפתוח חנות אונליין בולט מהמתחרים ומספק הצעת ערך ייחודית לקהל היעד שלכם.

בנוסף, אסטרטגיה עסקית עוזרת לך ליצור תוכנית כיצד לקדם את האתר שלך ולהגדיל את התנועה. עליכם לזהות את הערוצים והטקטיקות היעילים ביותר כדי להגיע לקהל היעד שלכם ולהביא תנועה לאתר שלכם. זה עשוי לכלול קידום אתרים, פרסום PPC, שיווק במדיה חברתית או שיווק בדוא"ל. לבסוף, אסטרטגיה עסקית עוזרת לכם להגדיר את זהות המותג והמסרים שלכם. האתר שלכם צריך לשקף את הערכים, האישיות והטון של המותג שלכם. על ידי הבנה ברורה של המותג שלכם, אתם יכולים לפתוח חנות באינטרנט שעולה בקנה אחד עם ערוצי השיווק האחרים שלכם ומחזק את זהות המותג.

הרבה אנשים חושבים שיהיה מספיק לזרוק כמה מוצרים בתוך קטגוריות ואז האתר יעבוד לבד ויביא להם הכנסות קבועות - זה ממש לא עובד בצורה הזו! חשוב לבצע מחקר שוק וחקר מתחרים מתחרים דיגיטלי על מנת שוב,  להבין את קהל היעד וההתנהגות שלו ברשת. אתם צריכים לחשוב על איך לפתוח חנות באינטרנט תוך חשיבה עמוקה על זמינות וניהול המלאי. למשל: במידה וחלק מהמלאי אינו יושב אצלכם אלא אצל חברות אחרות, עימם אתם עושים שת"פ, יש לבדוק שאכן זה מתאפשר בצורה חלקה וזורמת. לאחר שיש לכם היתכנות עסקית ונעשתה חשיבה הן מבחינת מצב השוק והן מבחינת המתחרים, אתם צריכים ללכת לצעד הבא…

ישיבת בעלי האתר על אסטרטגיית העסק

בשלב השני: בניית מיתוג - קודם לפתיחת חנות באינטרנט

בניית והגדרת המיתוג שלכם היא חיונית לפני פתיחת חנות מקוונת. המיתוג שלכם הוא הפנים של העסק שלכם והדרך שבה אתם מתקשרים עם הלקוחות שלכם. הוא מקיף כל דבר, החל מהלוגו, ערכת הצבעים, המסרים שלכם ועד להיצע המוצרים ושירות הלקוחות שלכם. הגדרת המיתוג שלכם תבטיח שהחנות שלכם תבלוט בשוק הדיגיטל הצפוף ותהדהד בקרב קהל היעד שלכם.

אחד היתרונות המרכזיים של בנייה והגדרה של המיתוג שלכם הוא שהוא עוזר לכם ליצור זהות ייחודית שמבדילה אתכם מהמתחרים. בעידן הדיגיטלי של היום, ממש חיוני לבדל את עצמכם מחנויות אחרות על ידי הצעת ערך ייחודית עבור קהל היעד שלכם. על ידי בניית זהות מותג חזקה, אתם יכולים לבסס אמון עם הלקוחות שלכם וליצור קהל עוקבים נאמן.

היבט חשוב נוסף של מיתוג הוא שהוא עוזר לכם לשדר את הערכים והאישיות שלכם ללקוחות. המיתוג שלכם צריך לשקף את הערכים והמשימה של העסק שלכם. המיתוג יחבר אתכם לקהל היעד שלכם ברמה עמוקה יותר ליצור חיבור רגשי שמניע נאמנות ולקוחות חוזרים.

הגדרת המיתוג יוצרת עקביות בכל ערוצי השיווק, עקביות היא המפתח לבניית מותג חזק וההבטחה שהמסרים, הוויזואליות והמסרים הכתובים יהיו עקביים בכל הערוצים תחזק את זהות המותג מבוסס נוכחות מוכרת בשוק.

כמה דברים שחשוב שתעשו מבחינת בניית מותג:

בחירת שם - בחרו שם קליט שלא יבלבל את קהל היעד עם שמות מותגים אחרים או עם מתחרים, שם שיהיה קל לרשום אותו גם בעברית וגם באנגלית ושימו לב, כדאי שתוודאו שאתם יכולים למצוא כתובת אתר (דומיין) פנויה תחת השם הזה, מכיוון שמומלץ שכתובת האתר תהיה תואמת לשם האתר.

יצירת לוגו - יצירת לוגו ממותג היא צעד חשוב בביסוס זהות ויזואלית חזקה לאתר שלכם. לוגו מעוצב היטב יכול לעזור לכם ליצור מראה ותחושה מקצועיים ומלוכדים המבטאים את הערכים והאישיות של המותג שלכם.

צבעי האתר והמותג - בחירת הצבעים הנכונים למיתוג האתר שלכם היא היבט מכריע בבניית זהות ויזואלית חזקה. לצבעים יכולה להיות השפעה משמעותית על האופן שבו המותג שלכם נתפס ויכולה לעזור לשדר את הערכים והאישיות שלכם לקהל שלכם. 

🎯 טיפ אישופ:
מומלץ כבר בשלב הזה לחפש רפרנסים של אתרים שאתם אוהבים, שהתחברתם אליהם מבחינת פונקציונאליות ועיצוב. דרכם תוכלו להבין מה אתם רוצים להביא ולשדר עם המותג שלכם. אין מדובר בלהעתיק אלא בלקחת השראה וללמוד.

בשלב השלישי - בחירת פלטפורמה לפתיחת החנות האינטרנטית

כעת עליכם לבחור פלטפורמה שאיתה תרצו לעבוד. יש ברשת המון אפשרויות, חלק טובות יותר וחלק פחות אך השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא "מהי הפלטפורמה הנכונה עבורי?"
כאשר הדבר שאתם צריכים להכניס לשיקול זה את היכולות הטכנולוגיות של הפלטפורמה בהתאם לצרכים שלכם, האם הפלטפורמה נותנת לכם מענה מקצה לקצה או שנדרש שירות צד ג כמו מעצב, מנהל פרויקט, מפתח, איש QA וכו..?
האם ניתן לתפעל ולנהל את האתר בשוטף באופן פשוט ונוח כמו למשל: בהעלאה והוספת מוצרים, הגדרת מבצעים, הוספה והחלפת באנרים, דפי מידע וכו?

יש להכניס לשיקול את הנושא של "היום שאחרי"עליית האתר לאוויר, מפני שהאתר הוא מוצר דינמי ותמיד נדרשים עדכוני מערכת, יכולים להיות באגים או שיכולה להידרש תמיכה טכנית בשוטף. השאלה היא האם זה משהו שאתם יכולים לעשות בעצמכם או שאתם מעדיפים לקבל שקט נפשי ואתם מעדיפים שהפלטפורמה  תיתן לכם את כל הפתרונות בתוכה?
כמו כן, יש את הנושא של כמה זמן יקח לפתוח אתר חנות בפלטפורמה הזו? יש פלטפורמות שתהליך איך לבנות חנות אינטרנטית תדרוש יותר זמן מאחרות ולכן אתם צריכים לחשוב מהי רמת הדחיפות והמהירות שבה אתם רוצים שיהיה לכם אתר?  חשוב להכניס את הפרמטרים האלו לשיקול. בנוסף, יש את שיקול התקציב. גם כאן ניתן לראות פערים משמעותיים בין הפלטפורמות השונות.
הבאנו לכם כאן קצת מידע על כמה פלטפורמות מוכרות בארץ

פלטפורמת Shopify

מדובר על פלטפורמה שאין לה תמיכה בעברית ורק על האלמנט הזה היא בעייתית מבחינתנו מכיוון שבאתרי איקומרס בדרך כלל יש מורכבויות שצריך להתמודד מולם. בפלטפורמת שופיפיי למיטב ידיעתי אין למי לפנות במקרה של באג או בעיה כזו או אחרת... כל החיבורים, ההטמעות וכדומה נעשים באופן עצמאי. מה שמחזיר אותנו לסיטואציה מורכבת ולא נוחה לתפעול.
העלויות של מנוי שופיפיי  תהיה 30 דולר בחודש.
אך יהיה צורך להיעזר בספק חיצוני שידע לתפעל את הפלטפורמה במקרה הצורך.

פלטפורמת Cashcow

זו פלטפורמה בסגנון "עשה זאת בעצמך" כמה עולה לפתוח חנות אינטרנטית מסוג זה? אתם תשלמו עלות חודשית, אין עלות חד פעמית של בניית האתר כי אתם בעצם בונים את האתר בעצמכם.
אתם בעצם מקבלים תבנית כאשר עיצוב והעלאת האלמנטים והמוצרים השונים צריכים להיעשות פנים חברה. בעצם אתם לא מקבלים אתר מוגמר, אתם מקבלים תבנית איכותית ומעלים לשם עיצובים ומוצרים. זמן העלאת האתר לאוויר נורא תלויה בקצב של עיצוב האלמנטים השונים והעלאתם לתבנית.
מבחינת תפעול המערכת ישנה תמיכה בעברית.
העלות תלויה בהיקף המכירות וכמות המוצרים באתר.

אתר ב- Wix

במקרה שתרצו לעבוד עם Wix, יהיה צורך בשירות של ספקים נוספים: מעצב מקצועי ומתכנת שמבין את הפלטפורמה. זאת אומרת שיהיו לכם עלויות נוספות על גבי העלות לפלטפורמה עצמה. עלות מנוי Wix: בין 104-139 ש"ח בחודש.

בניית אתר על פלטפורמת וורדפרס דרך חברה לבניית אתרים מקצועית

הרבה אנשים חושבים שאם רק יורידו איזו תבנית בתשלום הם יוכלו להקים אתר פונקציונאלי - ממש לא. כדי לפתוח אתר מכירות באינטרנט איכותי על פלטפורמת וורדפרס התקציב הוא די יקר,  לסביבות 40-50 אלף ש"ח, כאשר התהליך יקח כמה חודשים טובים. ולמה? כי אתם צריכים חברה עם מפתחים שמפתחים אתר מאפס בהתאמה אישית.

קונימבו

מדובר על פלטפורמה עם ממשק בעברית שבעצם מעצבת ובונה אתרי חנות. לאחר בדיקה שערכנו המחירים מעט יקרים לעומת מה שמקבלים. 

ויש אותנו:) Eshop אנו מתחייבים לענות לכם בצורה הכי טובה על השאלה איך בונים חנות אינטרנטית ולפתוח לכם בפועל אתר חנות פונקציונאלי, בעל פיצ'רים רבים של הגדרת מבצעים, בנדלים, קופונים. הממשק מאוד ידידותי ונוח, הכל בעברית והכי חשוב - יש לכם מעטפת 360 של מאפיין, מעצב, מפתחים ושרות זמין.
איש עסקים מתכננת עיצוב אתר איקומרס

שלב רביעי - בחירת ספקים נוספים

סביר להניח שלא משנה איזה פלטפורמה תבחרו, תצטרכו לבחור ספקים שונים שילווה אתכם לאורך כל התהליך או בשלבים מסוימים. יש פלטפורמות שמאפשרות לכם לבנות את האתר בעצמכם ושיש להם אפילו תבניות כבר מוכנות, אך יחד עם זאת, סביר להניח שתצטרכו ליווי של מעצב להכנת באנרים, להתאמת גדלים של תמונות לתיבות מוצר ועוד…

סביר להניח שתצטרכו גם קופירייטר שיוסיף לכם תכנים ומסרים שיווקיים כמו סלוגנים למשל או תכנים שיווקיים לעמוד הבית של האתר. לפרויקטים גדולים יותר,  בדרך כלל נדרש גם מנהל פרויקט שינהל את המערכה ויהיה בבקרה על התהליכים המתבצעים מתחילתו ועד העלאתו לאוויר, כולל בדיקות QA עיצובי וטכני. ישנם ספקים שנותנים מענה 360 מעלות, זאת אומרת שאתם מתנהלים מול הספק ומשלמים לו והספק מספק לכם מנהל פרויקט, מעצב, מתכנת, בקרת QA ועוד.

אצלינו בפלטפורמת Eshop, אנו מספקים מעטפת 360 עם צוות של מעצבים, מפתחים, קופירייטרים ועוד כך שמהצד שלכם תוכלו רק להנות מהתוצאה. רוצים לקבל ייעוץ, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

שלב חמישי - תהליך האפיון

במידה והלכתם על פלטפורמה 'עשה זאת בעצמך' ואין לכם מנהל פרויקט שילווה אתכם, תצטרכו לאפיין בעצמכם את עמודי האתר, בהתאם לאסטרטגיה העסקית שלכם.

במידה ובחרתם ספק שנותן לכם מעטפת מלאה, תעברו בריף מסודר עם מנהל הפרויקט והוא יאפיין בשבילכם באופן מקצועי את האתר. כמובן שזה לא אומר שאתם צריכים לשבת בשילוב ידיים ולחכות. אתם תצטרכו לשתף פעולה ולארגן חומרים כבר בשלבים ההתחלתיים כמו תמונות אווירה, תמונות מוצר, תוכן ותמונות לעמוד אודות, תוכן לעמוד הבית מסמכים משפטיים כמו תקנון, מדיניות החזרים ומשלוחים, הצהרת נגישות וכו…
מכאן והלאה הפרויקט עובר לשלב הכל כך חשוב בימינו - עיצוב האתר…

שלב שישי - לפתוח חנות אונליין עם עיצוב מנצח

בהתאם לאפיון שיצרתם יש לעצב את האתר בשילוב התמונות והחומרים שאירגנתם. גם כאן במידה ואתם עם פלטפורמה עצמאית, ללא ליווי צד ג, תצטרכו להתאים את התמונות ולעצב אותן בעצמכם.
יש לציין שבפלטפורמות של בניית אתר באופן עצמאי, העיצוב נעשה תוך כדי תנועה ובניית האתר. מדובר על שלבים חופפים. לעומת זאת במידה ואתם עובדים עם ספק שמלווה אתכם באופן מלא, העיצוב נעשה בנפרד, בעצם המעצב מעצב קודם כל את עמוד הבית על מנת לקבוע את הקו העיצובי של האתר ולאחר אישור מכם, הוא ממשיך בעיצוב העמודים הפנימיים כמו: עמודי קטגוריות, עמודי מוצר, דפי מידע, עמוד יצירת קשר ועמודים ייחודיים אחרים בהתאם לאפיון.
כעת מתקדמים לשלב מתקדם ומכריע - פיתוח האתר והטמעת העיצוב בפועל.

השלב השביעי  - פיתוח האתר

לאחר אישור סופי שלכם לגבי עיצוב האתר, זה עובר למתכנת שבונה לכם את האתר בהתאם לסקיצות העיצוב. הפיתוח יכול להיות מהיר או להתארך בהתאם למורכבות הרכיבים והפיצ'רים השונים הנדרשים בפרויקט.
יש לזכור שכבר בשלב הפיתוח עליכם לסגור את עניין חברת המשלוחים, הסליקה, מערכות ניהול מלאי והפקת חשבוניות על מנת שיהיה ניתן לחבר אותם באופן תקין למערכת בעת הפיתוח.

🧐 שימו לב:
במידה ולא עובדים עם ספק שנותן מעטפת מלאה, יש לרכוש אחסון בנפרד על מנת שהמפתח יוכל לעבוד על סביבת פיתוח.

לאחר מכן יש את שלב בדיקות ה-QA  שהולך יד ביד עם הפיתוח שכן במידה ונדרשים תיקונים זה נעשה בד בבד. 

מה עושים בשלב ה- QA?

יש לבדוק שהאתר נאמן לסקיצות העיצוב, שמבחינת פונקציונאליות הכל עובד, יש לבצע מעבר מקיף  על רספונסיביות, שהכל יושב נכון ואין רכיבים שיושבים אחד על השני. כאן נדרשת חדות ויסודיות.

מזל טוב, יש לכם אתר מוכן שיכול לעבוד בשבילכם. אבל רגע, יש עוד כמה שלבים לעבור לפני שהוא עולה לאוויר העולם…

מכאן, יש לכם תפקיד חשוב. יש להעלות את המוצרים, מומלץ להשקיע ולהוסיף מספר תמונות, תיאור קצר, תיאור ארוך יותר במידת הצורך וכל מידע רלוונטי שיכול לתת ערך לגולש. יש להגדיר באתר מבצעים, קופונים ולהטמיע באנרים של מבצעים בהתאם לאסטרטגיה השיווקית של האתר. כמובן, יש להגדיר סננים ולשייך את המוצרים בהתאם לכך.
בודק תוכנה עובד על אתר איקומרס

השלב השמיני: הכנת תשתית האתר לצורכי קידום אורגני

אין זה סוד שבסופו של דבר לא מספיק שיהיה לכם אתר יפה ופונקציונאלי, צריך שיראו אותו בתוצאות החיפוש של גוגל.
תפקיד אנשי מקצוע בתחום הקידום האורגני הוא קריטי. יש להכין את התשתית, ההיררכיה. להקים קטגוריות ותתי קטגוריות , לסדר את מבנה התפריט העליון ואת התפריט התחתון (הפוטר). כאן מומלץ להיעזר במומחי קידום אורגני מקצועיים שיבנו לכם תשתית חזקה על מנת שהאתר יתקדם בתוצאות החיפוש ושהגולשים יוכלו להתמצא באופן נוח באתר. כמו כן, יש לחבר גוגל אנליטיקס למדידת הביצועים והפעילות.

🧐 שימו לב:
במידה והיה לכם אתר קודם, נדרש תהליך נוסף של הפניית העמודים שכבר צברו כוח בתוצאות החיפוש לאתר החדש.

זהו, כעת נשאר לכם רק לחבר את כתובת האתר שרכשתם בשלבים המוקדמים יותר לאתר המוכן.

 לאחר עליית האתר אנו ממליצים לכם לעשות בדיקה נוספת של תהליך רכישה מלא מקצה לקצה על מנת לבדוק שהכל עובד תקין ושהכסף יכול להיכנס לחשבון באופן חלק ומהיר:)

פלטפורמת Eshop קיימת מעל 20 שנים ונותנת מענה מקצועי לעסקים בינוניים וקטנים, כך שיוכלו לשדרג את העסק וידעו איך לפתוח אתר מכירות מניב וממיר. צרו עימנו קשר עוד היום להמשך תהליך בניית אתר משגשג.

 

אודות הכותבת
לירז אפרמוף
לירז אפרמוף

המאמר נכתב על ידי לירז אפרמוף מהבכירות בתחום השיווק הדיגיטלי, מומחית דיגיטל ואסטרטגיית תוכן, בליווי רונן מנהל מחלקת הקידם ופרסום באישופ. מדובר בתוכן מקצועי ועדכני מבוסס מקורות אמינים וניסיון מוכח בפועל. המטרה שלנו היא להעניק לקורא תוכן איכותי בתחום האיקומרס שיתן ערך מקסימלי.